Przedmiot działalności
Przedmiotem działalności przedszkola jest praca wychowawczo-dydaktyczna
i opiekuńcza z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Swoją działalność przedszkole prowadzi od poniedziałku do piątku, w godz.
6:00 – 17:00
Praca jest organizowana odpowiednio do potrzeb i możliwości rozwojowych
wychowanków i prowadzona w ramach określonych przez podstawę programową
wychowania przedszkolnego obszarów edukacyjnych, w oparciu o przyjęty
program wychowania przedszkolnego.
Przedszkole wspomaga rozwój i edukację dzieci, poprzez pełnienie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej . Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego celem
wychowania przedszkolnego jest:
· wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowaniu czynności
intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
· budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
· kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego
radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego
znoszenia stresów i porażek,
· rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci, które są niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi,
· stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
· troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych,
· budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób
zrozumiały dla innych,
· wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
· kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
· zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie tych
wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach
następujących obszarów edukacyjnych:
· kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
z dorosłymii dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach
zadaniowych,
· kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych,
· wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
· wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują się
w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
· wdrażanie do utrzymania ładu i porządku,
· wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
· wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
· wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,
· wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
· wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne,
· wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych,
· pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu
zagrożeń,
· wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt,
· wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
· kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
· wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne,